dinsdag 21 november 2023

thumbnail

Switchen

Ergens in mijn off running periode, waarin ik vele malen de confrontatie letterlijk en figuurlijk moest ondergaan van het blessure leed of noem je dat gewoon ouder worden en een overbelast lichaam wat eindelijk stop riep! Tussen die twee ligt waarschijnlijk de kern. 

Je gaat dan nadenken, en nu! 

Helmond, daar woont een maatje van mij, die al tijden op zoek was naar een sport die passend was bij zijn persoon, hardlopen, fitness en er zullen er misschien nog wat geweest zijn. Onderweg in zijn zoek tocht is hij tegen een Step of Footbike of Kickbike gelopen en daar volledig zijn ding in gevonden. En ja ik heb hem dit zien posten en dacht regelmatig, ach wat is dit nu weer. Nieuwe periode, nieuw speeltje. Alleen hij volharde en heeft gevonden wat hij zocht, Footbike is zijn way of sports. Ik ben je dankbaar maatje!

En ik dan, nou in mijn genoemde off running periode, aangevuld met longklachten ook wel Corona genoemd, ging ik verdiepen in de step voor volwassenen. Dagen achter elkaar op het internet zoeken naar merken, soorten, types en het waarom. Nu ben ik na 12 jaar (ongeveer dan) hardlopen en trailen wel gewend aan verdwalen in een wereld van keuzes en merken. Zo ook in deze step wereld. Facebook heeft een prettige Nederlandse groep met fanatieke steppers welke fijne feedback en adviezen gaven op vragen en veronderstellingen. 

Contact met verkopers of zeg je step winkeliers was ook fantastisch om te ervaren, op een gegeven moment zat ik meer dan een half uur met de eigenaar van de Stepwinkel aan de telefoon, dagen ervoor had ik al contact met een andere winkel. Enfin de step winkel deed mij op een erg prettige manier helpen en heeft mij over de streep getrokken voor het merk Kostka

En dan komt hij binnen, aangezien ik niet de meest handige ben en gewoon twee linker handen heb, was het met hulp op afstand goed te doen. Als 52 jarig klein kind wil je dan, gelijk, direct, per direct gebruik gaan maken van je nieuwe speeltje. Doe ik even een rondje van 10 kilometer om te starten.....hahaha grapje, kwam ik achter na 1,8 kilometer steppen. De corona en frozen-sholder hebben niet goed gedaan aan mijn conditie. Weg, foetsie, verdwenen, totaal naar de Kl*te was ik na die 1,8 kilometer. Ik kreeg er uiteindelijk een kilometer of vijf uitgeperst. Alle begin is lastig.

Opbouwen is dus het credo zowel met hardlopen als steppen, en ik kan zeggen na die eerste vijf kilometer is het best lekker gegaan inmiddels ben ik 11 keer wezen steppen en mijn langste afstand is 45 kilometer, wat mij erg blij maakt, met hardlopen ben ik nog niet zover, hardlopend zit ik op 11 kilometer asfalt en hopelijk 15 kilometer trailen.

Wat natuurlijk bij een hobby hoort. Spullen kopen. Nieuwe spullen, dingen kopen voor een nieuwe hobby. Ook daar is het zoeken, lezen, vragen en keuzes maken. Lamp voorop, lichten achter, helm, reserve banden en zo nog wat gepeupel, en wat vind ik het leuk. 


Het verhaal hierboven staat al een tijd in de vriezer want schrijven is momenteel op een erg erg laag pitje gekomen. Gek want ik geniet er meestal van. Was gewoon geen animo om het op te pakken. Druk met van alles. Geen zin. Moe. Blessure, nieuwe baan. Excuses dus!

Voor mij is steppen de erbij sport sterker worden in de benen wat weer voordeel geeft tijdens het hardlopen/trailen. Nu een tijdje verder lijkt het er sterk op dat steppen mijn enige sport wordt, met af en toe is een rondje rennen in/om het dorp. Aangezien ik maart '23 mijn middenvoet beentje brak en enkelband bijna afscheurde, nu is dat gelukkig hersteld. Alleen door een verkeerde manier van lopen ben ik rechts mijn beide meniscussen gaan overbelasten en die geven nu nog steeds last (oktober 23).

Zeker heb ik lopen weer geprobeerd, 5x1 minuut mocht ik van de fysio rennen tijdens een wandel uurtje. Helaas bij de opbouw fase, 5x2 minuten ging de knie weer last geven. Voor nu lopen verzet naar januari '24. 

Lekker steppen dus, in het begin was ik van mening dat ik met steppen niet aan mijn voldoening zou komen. Want ja steppen is geen hardlopen of trailen. Nu heb ik mijn menig volledig bijgesteld want mijne gute wat kun je met steppen kapot gaan en ook genieten, of een interval ronde maken, doe gek en maak een tempo rit. dus ook hier is het maar net hoe je het zelf invult of wat de staat van zijn is die dag dat je gaat footbiken. 

Wat ik wel enorm mis is het fanatisme, ik zal het toelichten zonder iemand te krenken. Hardlopers/traillers zijn zeer begaan en fanatiek over, met, door, tussen, dus eigenlijk lopen ze altijd hard. Je hoeft maar één woord los te laten wat met lopen te maken heeft en hardlopers gaan los over hun hobby. Groepjes, clubjes, kleding, enz enz en het is wel te vinden in de hardloopwereld. Dat mis ik dus in de stepwereld, naar mijn idee is er maar een klein groepje wat zo enorm fanatiek is, wellicht heb ik andere maatstaven. 

Waarmee ik ook al een poosje aan het rond surfen ben op internet naar mensen die dat zelfde of de zelfde insteek hebben met deze sport. Brabantsbont is wel zo een club. Echter even een rondje meedoen op de trainingsavond is net weer even te ver rijden. Jammer want zulke mensen zoek ik. 

Groet van een fanatieke footbiker 


GPS route 



Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.