donderdag 28 december 2023

thumbnail

2023 Bedankt!

Het jaar 2023 ligt bijna achter ons, ergens kan ik mij nog voor de geest halen dat dit jaar weer een knal jaar zou gaan worden, de voornemens in januari waren goed/groot/leuk en vooral weer heel veel zin om te gaan knallen!

Terugblik....

Dat gezegd gingen de eerste twee maanden van 2023 best lekker, beetje hardlopen en natuurlijk steppen. Lekker zou je denken, alleen niet zoals je zou willen want het jaar 2023 is ook het jaar dat ons geheel nieuwe huis opgeleverd werd. Wat ook veel geregel met zich met nam, uitzoeken hier uitzoeken daar, keuken, badkamer, weet ik veel hoeveel behang designs ik voor bij heb zien komen. Vloertje kiezen, kleurtje op de muren, en zo ging dat door. Nog maar niet gezwegen over de keuken. Dat alles zorgde voor een mindere sport periode, daar waar het kon deed ik het.

Maart 2023 was de oplever maand, nu ik zeg je daar was sporten helemaal een no go! Dus 25 maart is the day. Verhuisdag gelukkig was het maar 500 meter verder op waar alles naar toe moest. En rond 11:30 schat ik in, was mijn sport jaar zo goed als naar de klote! Ondanks veel pijn, moest er die dag wel verhuisd worden dus ja, ik deed mijn best om enigszins nog mee te doen echter viel dat niet mee, gelukkig waren er veel familie en vrienden om ons te helpen om 17:00 finish. Klaar!

Na deze dag moest ik nog mijn schoen uit doen, niet dat ik het wilde, tja uitdoen is wachten op nog meer zwelling. Zo gezegd, uit die handel, ai ai. Dat zag er niet lekker uit. De volgende uren werd mijn voet er niet knapper op. Blauw, dik en vocht, mijn voet ging op een soort klomp lijken. Google is soms je beste vriend. Als je twee of meer stappen kunt lopen is het naar de huisarts of HAP niet nodig, en dat kon ik. Althans in mijn beleving. uiteindelijk foto gemaakt en conclusie, bijna afgescheurde enkelband en vijfde middenvoetsbeentje gebroken. Bye Bye sportzomer! De volgende drie maanden herstel zal ik jullie besparen.

Drie maanden verder, diverse fysio bezoeken. Het is een go, doe maar, ga maar proberen zei de fysio. Niet teveel achter elkaar en te lang. Tja de beste man kent mij al langer, zou je denken. 

Kalm aan, eerst wandelen om de boel warm te krijgen en daarna deed ik een paar keer 500 meter rennen. Voelde zo gek, onwennig ook voelde ik wat angst.  Dit deed ik vervolgens de week erop met iets meer meters, en één x meer rennen. Prima geen reactie, wat was ik blij. Yes ik kan weer gaan opbouwen. Week erop, trok ik mijn oudste loopschoenen aan, het paar wat eigenlijk al de container in gemoeten had. Zelfs deze ging lekker, inmiddels vier x een kilometer, tijd was niet belangrijk, het doen en in het nu zijn wel. Bigsmile. 

Meniscus 2x

Na dat oudste paar gepakt te hebben kreeg ik de volgende melding vanuit mijn knie. Deze actie was niet heel slim dude. Waarom ik het deed, ik kan er nu nog geen zinnig antwoord op geven. Goed knie dus, ik liep er een paar weken mee door, als in werk, en prive dingen doen. Na die weken dacht ik fysio help. Die constateerde flink wat vocht in de knie en beide meniscussen waren overbelast en gaven klachten. BAM!  Rust en geen gekkigheid ja door de fysio medegedeeld, nu zal ik mijn reactie hier niet delen. 

Steppen dan? liever fietsen zei hij, want fietsen is doorbloeding en dat is herstel. Die heb ik niet een fiets. Dutch guy witout a bicycle heel gek, het is zo! Zo gezegd zo gedaan. Jezelf uitdagen met wat wel kan, ook met de footbike kan ik mezelf uitdagen daar ben ik inmiddels wel achter.

En zo beland je weer in de feestmaand, wat op het werk veel drukte geeft = veel uren maken. En weinig sporten de momenten dat ik dan thuis ben is het ofwel rust pakken ofwel een uurtje tot max 1,5 uur sporten. En december is ook de maand van eten, te veel eten. Deze maand kost mij ontzettend veel moeite om nee tegen dingen te zeggen die calorieën bevatten, dat geeft de weegschaal dan ook aan! Aangezien er veel mensen op het werk ziek waren ontsprong ik de dans niet. Griep die stond nog niet in het lijstje van 2023, check. En hoe, eerst een week thuis met allerlei griep gedoe, terug op werk en hopla nog een keer word je besmet, nu met hoest en luchtweg gedoe. 

Conclusie;

Het jaar 2023 is qua sporten en gezondheid een bagger jaar. Gelukkig is het leven niet gebaseerd op sporten, er is meer in het leven!

de cijfers liegen er niet om



De laatste maand van het jaar nog even door worstelen en ik zal boven komen in januari. Vol goede moed stap ik dan weer op de step. Of hardlopen/trailen het nog gaat worden in 2024 tijd zal het leren. 

Uitdaging voor 2024 het monster van Brabant steppen. Daar gaan genoeg step training en ook core trainingsuren in zitten dus vervelen zal ik mij niet. En ja als lopen gaat lukken is het idee om voorlopig is vijf kilometer te kunnen maken.


2023 je was gedenkwaardig!

See you 


Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.