zaterdag 27 april 2024

thumbnail

April doet wat hij wil

De eerste maanden van 2024 waren om door een ringetje te halen qua sporten/footbike, januari opbouwen, februari nog meer op bouwen en maart door knallen, wat maakte dat ik eind maart over de 900 kilometer op de footbike had gemaakt. Met als langste afstand 83 kilometer...

Ergens de eerste dagen van April kreeg ik tijdens werk een vreemd gevoel in mijn hals, ach zal wel een klier zijn die opgezet is, of stijve nek, zoiets voelde het. Dag twee met ibuprofen, dag vijf, dag zes en na 7 dagen was ik het wel zat. Dus huisarts toe, en thuis gebleven van werk. Want massive koppijn, moe, dorst en slapen als een baby, niet vooruit te branden en mood-swings amai amia. Huisarts zegt vervolgens ik heb geen idee wat het is! Dus...Gelukkig kon ik snel naar het ziekenhuis voor een kno bezoekje. Die voelde aan mijn hals alsof hij een worstelpartij aan het verliezen was, deze man hé, vervolgens duwt die ook nog eens een camera in mijn neus ik dacht dat ik ter plekke over mijn gier ging. Niks wat mijn expertise aangaat was zijn conclusie, oke, op zich een fijne gedachte. Vervolgens een echo van de schildklier want ja het moet ergens vandaan komen, hoewel de bloedwaardes van de schildklier goed waren was een echo toch logisch. 

Echo resultaat, rechts in mijn hals een nodus van 1 cm en links daar waar bij mij de klachten zitten niks gevonden. Tja het was vaag, het is vaag. Dus door naar de volgende ziekenhuis afspraken gelukkig zijn die al in juni en juli....lees gelukkig als sarcasme....Maar ik was nog niet klaar voor die week met onderzoeken, mijn knie welke al vanaf vorig jaar augustus vervelend doet was aan de beurt. Hoofd geschoren, want ja foto time in het ziekenhuis ;-) Waar ik wel erg blij mee ben tegenwoordig dat er blijkbaar op bepaalde afdelingen direct een uitslag komt van je onderzoek. Zo ook nu. Een lichte vorm van artrose in de rechterknie!

Na het onderzoek dus een gesprekje met de arts, wat het inhoud, wat wel doen, wat niet doen, eventueel vervolg afspraak. Bij binnenkomst bij de arts zag ik dat de foto gelukt was op het scherm, allereerst was er nog een kort fysieke check op de knie, buigen, strekken, kantelen, ontspannen, vragen beantwoorden, doet dit pijn of voel je dit en toen kan het voorlopige oordeel eruit. Lichte vorm van artrose dus. Oke, wat houd dit in met het dagelijks leven en met mijn sporten, heel kort het dagelijks leven prima gewoon lekker alles doen mits het zeer doet. Fair dacht ik, hardlopen is XXXXX no go dus! Net als een klein kind ga je toch proberen bij de arts om een snoepje uit de trommel te krijgen, maar NEE ze was resoluut niet hardlopen. Voor nu kan ik u een cortisone injectie in de knie geven zodat de ontsteking even tot rust kan komen of een injectie met een of ander goedje wat tegenwoordig ook in creme's zit. Na heel veel sputteren en ja/nee toch maar een cortisone injectie er in gedaan. Na zes weken terug komen, want nu gaan we hier vanuit MAAR er kan ook nog meniscus gedoe zijn, kunnen we nu niet zien of een beeld bij krijgen!

Even de boel de boel laten, afspraak bij de fysio waar ik al jaren kom eens kijken wat zijn verhaal gaat zijn. Zo gezegd, liggend op de bank kwam zijn menig tja hardlopen kan wel, een projectje van maken en als dat slaagt kun je max twee keer per week 30 tot 45 hardlopen alleen voor je hier bent moet je rekening houden met vier maanden trainen want je moet het echt kalm aan doen. Ook hij kwam met geen lange afstanden meer geen halve of hele marathons meer. Ik besloot dit eerst eens te laten zakken, want vier maanden opbouwen hopende dat het goed gaat wil ik dat wel doen! Wielren fiets erbij dan, ook dit besloot ik na ruim een week overdenken om niet te doen, ik heb gewoon weg geen zin om een fiets te poetsen en onderhouden. Een step heeft geen ketting zoveel makkelijker schoon houden.

Mijn connectie met de sport fysio van jaren geleden is nog steeds heel goed en ik heb deze man hoog zitten. Dus ook hem stuurde ik de conclusie van het ziekenhuis over de knie. Ja zegt hij lopen moet kunnen je bent toch nog geen 80 zei hij, kalm beginnen met 5x2 minuten hardlopen en let op krachttraining erbij doen is een vereiste als je dat doet moet het gewoon kunnen, alleen ook hij zei neem je tijd om op te bouwen!

Gelukkig is met het zetten van de cortisone prik de pijn in mijn hals ook verdwenen, dat zal dus een ontsteking geweest zijn in mijn hals, maar wat ??? i dont know. Het gaat ook langzaam weer beter met mij, energie komt terug, slapen is normaal ik heb weer wat gesport en vandaag voor het eerst 5x2 minuten gerend natuurlijk met de hondjes erbij....

Keep up the spirit


George









Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.