dinsdag 6 maart 2018

thumbnail

Rotterdam Marathon 2018 #DitJaarNietHelaas

Eindelijk was het een feit, ik ga de Rotterdam marathon lopen, jaren ervoor was het geen optie in verband met de Roparun. dit jaar geen Roparun, dus plek voor een ander doel. Geweldige werkgevers die ik heb- trouwe Roparun sponsoren- zeiden dan sponsoren wij jou marathon. Helemaal gaaf. Startbewijs in the pocket. We praten nu over november 2017. Blij ei als ik was ging ik naar huis met het nieuws. Een ietsjes minder blije vrouw, maar achter de wolken zag ik toch ook dat zei het leuk vond voor mij.

Eigen schema? Sportrusten ?  
Schema maar eens uit de kast trekken dan, Iris heeft een heel mooi vijf maanden schema in haar personal trainings- opleiding map zitten. Ik hoorde om mij heen al verbazing, vijf maanden, is dat niet wat veel! Andere zienswijze, inzicht hoe je het ook noemt ik ben ermee aan de slag gegaan. Zo gezegd zo gedaan, schema gaan volgen. En ja hoe zeg je dat, nu in maart 2018, het leek wel of er toen (november 2017) al besloten was dat ik de marathon van Rotterdam niet zou gaan lopen.

En toen gebeurde het!
Allereerst en flinke jaap in mijn hand wat de training voor een kleine week on hold zetten, vol goede moed de training weer opgepakt. Krachtig voelde ik mij worden, tempo ging omhoog, ik genoot. Weekend training achter de rug, maandagmorgen wekker weer op 5:45 ik spring uit bed, ontbijt, en hup aan de arbeid....einde van de werkdag stond er een tempo loop op van 10 km. Goed eerst werken, ergens midden op de dag was het, auw, terwijl ik de trap afliep tijdens een bezoek aan een collega bedrijf, een flinke steek in mijn rechter oog, even knipperen dacht ik nog, vuiltje.Verder op de dag nog wel af en toe een vervelend gevoel in mijn rechteroog, eigenlijk geen aandacht aan geschonken. Tot dat ik na het eten mijn lenzen uit deed. Poef binnen no time een rood oog, welke met de minuut meer pijn ging doen.
Volgende ochtend, nog meer pijn, oke dokter dus. Het gewone ritueel, ontbijtje, werkkleding aan, tas inpakken en om 8:10 bij de dokter binnen lopen met als idee, zalfje of zo en door naar het werk.

Nou dat liep even anders, oogarts en thuis blijven, hoornvlies-ontsteking, later bleek het tot mijn derde laag gegaan te zijn, flink diep dus, flinke beschadiging als je daar niet mee oppas dan blijft het de rest van je bestaan een zwakke plek. Dus rust en zalf. Nee joh dit was het nog niet er komt nog meer. Ondertussen flink in baal modus, want ja dan kun je wel vijf maanden willen trainen maar op deze manier gaat het niet lukken. Aangekomen in december en uitkijkend naar twee weken vakantie, flink trainen was het credo, na de hoornvliesontsteking was ik langzaam weer begonnen om het schema op te pakken. Vakantie.

Kerstvakantie wat betekend het hele gezin is vrij, heerlijk genieten van de vrije tijd, beetje eten, biertje en natuurlijk trouw blijven aan het vijf maanden schema. Dat eten en biertje lukte wel alleen dat schema he daar is toch iets mis mee begon ik langzaam te denken. Vakantie een synoniem voor griep ? ik heb het opgezocht nergens kon ik het vinden. Twee weken plat op de bank, koorts, keelpijn, hoesten blegh. Schema hahaha welk schema. Kop op en positief blijven het kan gewoon nog met drie maanden trainen.

Adapt (Zich aanpassen; zich schikken; arrangeren; aanpassen)
Kan ik, excel erbij gepakt, trainingen ingedeeld en door! Normaal sport ik 4/5 dagen in de week, nu ging de frequentie omhoog naar 5/6 dagen, motivatie zat sky high ik voelde mij een soort Froome zonder fiets en en en. Die griep hakte er best in, dan merk je goed dat je bijna 48 bent -op het moment van schrijven inmiddels 48 is- Ook hier moest ik mij even aanpassen een paar stappen terug in conditie en belasting! Ik vertelde al dat ik top werkgevers heb, nu, gingen die nog even een stapje verder, buiten het startbewijs is het ook nieuwe schoenen, broekje en shirtje.
Salomon bracht de nieuwe zomer lijn uit. De RA pro 6 mm drop zijn het geworden! Dat motiveert en stimuleert om er keihard tegenaan te gaan. Nog 12 weken tot aan, zoiets was de inhoud, you got mail, marathon mail. Januari gaat voorbij zonder problemen, februari idem dito, de kriebels komen, de trainings- intensiteit neemt toe.


Intensiteit neemt toe en maart roert zijn staart.
Het word kouder, heerlijk, voor mij als hooikoorts patiënt is lopen in kou erg goed te doen, waar ik dan ook gretig gebruik van maak, inmiddels is het vier keer per week hardlopen en twee maal sportschool om de core ook sterk te houden-maken. Sneeuw tja wat moet je daar nu mee, als hardloper dan he. Sportschool dan maar in, kapot gaan op de crosstrainer, deze manier van totaal naar de klote gaan kon ik nog niet. Afwisseling ik zeg top. Goed nog steeds sneeuw, en een duurloop van drie uur in de planning, uit voorzorg want ja je wilt in die laatste weken niet geblesseerd raken ging ik afgelopen zaterdag weer eens met de bosbokken mee. Trouwens Mari van rocker tot runner schreef er een mooie blog over. spannend! hardlopen-na-een-blessure Wekker vroeg gezet, tas inpakken, schoenen keuze gemaakt, natuurlijk mijn nieuwe suunto spartan sport om de pols gedaan en richting Haamstede gereden...Blijf nog even lezen climax komt er bijna aan.

The final
Laagjes, dat advies lees ik al weken in allerlei posten van hardloop accounts, dus ook ik laagjes en een muts. Suunto op go, in een kalm tempo lopen wij van de parkeerplaats naar de wc, daar is nog even tijd om overbodige zaken te lossen en dan kan de training beginnen. Ik loop achter twee anderen, kijk goed uit waar ik loop want door de verse sneeuw zie je niet alles en een ongeluk zit in een klein hoekje, gaatje of slagboom. Na de slagboom, daar ligt het open bos. En daar net voor de slagboom, ging ik ter aarde, mijn rechter enkel, dubbel, pijn, niet te herhalen woorden, maar vooral pijn. Oke, even bijten, voorzichtig stappen om te voelen hoe erg het is, mmhh deze is best pittig zeg maar was de interne conclusie. Toch nog even geprobeerd om verder te gaan. Nee! klaar over en uit.

Dan ga je toch denken, 42 kilometer asfalt is blijkbaar niet voor mij weggelegd dus op naar de kustmarathon in het mooie Zeeland!

Einde marathon traject.

Herstellen.

Balen.

Bijstellen.

Adapt.

Omdenken

Kustmarathon 2018

Nieuw doel.
















Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.