woensdag 13 mei 2020

thumbnail

Review, SigmaIDFree Duitse grundlichkeit

Poosje terug kwam er een opmerking voorbij in een vlog over enkele nieuwe Sigma horloges, die vlog stond op en luisteren deed ik eigenlijk niet goed, tot ik Sigma en nieuw hoorde. Direct klom ik het world wide web op en vond binnen no time de contact gegevens van Sigma. Daar kwam het spreekwoord om de hoek, dus ik een mail geschreven naar de betreffende persoon en binnen enkele uren had ik een toffe mail terug. Wij van Sigma gaan jou een test horloge toe sturen!

Wellicht gaat er iets bij je borrelen, zo van, waarom wil je een Sigma horloge testen. Sigma is verf of Sigma wordt gebruikt in de wielersport. Edoch mijn hardloop carrière begon met een Sigma horloge, zonder Bluetooth verbinding of technische kunstjes, goed ik dwaal af.  Na een goede week ontving ik keurig een pakketje van Sigma met daarin het horloge.

Sigma ID.Free
En dan blijf je gewoon een klein kind wat een cadeautje mag uitpakken. De verpakking is keurig verzorgd, beknopte handleiding, oplader/data kabel, bike mount en wat folder materiaal van geocaching en de komoot app.


De Sigma IDFree inschakelen is een peulenschil, knopje ingedrukt houden en voila hij werkt. Vervolgens krijg je een melding dat je op je mobiele telefoon de Sigma app moet downloaden, zowel beschikbaar in de Apple store als de Google Play store set-up van deze app is vriendelijk en spreekt voor zich, als je een beetje om kunt gaan met aanmelden bij een applicatie! Binnen de omgeving van de applicatie, is het je persoonlijke gegevens invoeren. En je bent klaar om de Sigma IDFree te gebruiken. Op de site van Sigma staan diverse filmpjes die kort en bondig uitleg geven over de set-up en gebruik van het horloge. Dan raad Sigma ook aan om SigmaCloud op je device te zetten, deze omgeving geeft je inzicht in je trainingen, uitgebreider dan op je mobiel. De cloud omgeving heeft het wel nodig om te synchroniseren met je horloge, deze synchronisatie start je op vanuit de applicatie die op je mobiele telefoon staat!

Eerste gebruik van de Sigma tijdens hardlopen.

Het instellen van de Sigma is vrij eenvoudig, de rechter boven knop eenmaal indrukken om trainingen te selecteren, vervolgens weer de rechter boven knop indrukken en je kunt kiezen uit zeven sport profielen, voor mij was het een kwestie van die zelfde rechter knop indrukken om hardlopen te selecteren. Wil je zwemmen of één van de andere zes profielen selecteren is het rechtsonder indrukken tot dat je jou keus qua sport hebt gevonden. Bevestigen/starten van je training of wedstrijd doe je d.m.v de rechter boven knop in te drukken. Wat ik als erg fijn ervoer tijdens de keren dat ik de Sigma gebruikten, de auto stop, deze werkt razendsnel. Ter vergelijking met mijn Suunto is de Sigma heel snel met het pauzeren van je activiteit. Even zo snel gaat de Sigma weer aan.

Tijdens je sport kun je door vier schermen scrollen waarop informatie te zien is, tempo, hartslag, calorieën, verstreken tijd, zone waarin je loopt. Daarin verscheelt de Sigma niet veel ten opzichte van de gevestigde merken als Garmin, Suunto of Polar. Training stoppen doe je door de linker boven knop in te drukken Vervolgens helpt de Sigma je door op het scherm te vertellen wat je moet doen om je training op te slaan. Daarna verschijnt er keurig een overzicht van de training.



Interval training

Tijdens mijn interval training had ik aan de andere pols mijn Suunto spartan sport om. Want ja ik wil wel vergelijken. Beide horloges, wat ik trouwens erg typisch vind, hadden erg veel moeite om connectie te maken met de gps satellieten. Typisch omdat, ik op het moment beschik over een Garmin Fenix 5X Plus en deze heeft zodra ik mijn activiteit selecteer binnen no time connectie met de satellieten. Waar dat aan ligt kan ik je niet vertellen zover gaat mijn kennis niet!
Goed intervallen dus. Ik start beide horloges tegelijk en begin met mijn training, op het gemakje want de jaren gaan tellen zullen we maar zeggen. Ik probeer om een mooi vlak tempo te lopen tijdens dat vlakke tempo, liggen de waardes van de Sigma en Garmin zo goed als gelijk. Mijn eerste drie minuten van versnellen zijn aangebroken en ik versnel. Tijdens die versnelling neem ik ook nog waar wat er op mijn beide horloges gebeurd, de reactietijd van de Garmin is vele malen sneller dan de Sigma deze hobbelt er achter aan en komt uiteindelijk ook uit op het zelfde tempo dan de Garmin. Na drie minuten mag ik mijn tempo terug brengen naar wandelen cq lichte dribbel. En ook hier heeft de Sigma moeite om terug te komen naar het actuele tempo, dit duurt zeker wel 20-25 seconden.
wat ook opvalt is dat de waarden van mijn hartslag totaal niet overeenkomt met de Garmin. Doe ik de Sigma iets strakker om de pols, en warempel die heeft direct het juiste effect, twee keer dezelfde hartslag.

Tijdens het hardlopen/gebruiken merk ik op dat de Sigma ID Free aan de smalle kant is, dit ervaar ik als minder fijn je hebt dan best moeite om de knopjes in te drukken. Of ligt dit aan mijn dikke vingers?
Bandje is erg prettig van de Free voelt soepel om de pols en zelf bij strak aantrekken om de pols is het geen vervelend gevoel. Ik heb de Free diverse dagen gedragen als ´normaal´ horloge, tijdens het dragen krijg je leuke motivatie momenten om te blijven bewegen de Free telt je dagelijkse stappen en geeft, brons, zilver of goud voor die dag. Slapen met de Free gaat prima, normaliter kan ik geen horloge verdragen tijdens het slapen de Free is, zoals ik eerder al vermelden niet erg groot en dat maakt slapen met de Free geen probleem. Ook je slaap patroon neemt de Free op in de applicatie. Echter deed de Free het zitten op de bank/stoel ook mee in mijn uren van slaap, wat vervolgens een vertekend beeld geeft. Zelfs ik slaap niet zoveel op de dag als dat de Free doet waarnemen.

Na de training is het een kwestie van synchroniseren met de applicatie op je device en je trainingswaarden zijn beschikbaar!




Sigma werkt samen met Komoot deze app was voor mij nieuw, het principe van Komoot is routes verzamelen, opnemen en delen met gelijkgestemde. Komoot is wereldwijd een begrip, blijkbaar heb ik onder een steen gelegen. Zelfs Polar werkt met de nieuwe Grit X samen met Komoot. De routes die je maakt of hebt verzamelt vindt je ook terug op je telefoon in de app en in je data centre op de pc. Bij Komoot kun je ook routes maken, alleen wil je navigeren met Komoot bijvoorbeeld tijdens je vakantie moet je kaarten kopen voor Europa, correct me if i am wrong.

Route,
Na de software update ben ik mij eens gaan toeleggen op de functie, lopen volgens route, ook dit kun je met de Sigma IDFree. Je sluit het horloge aan op je pc/laptop vervolgens start je Sigma Data Centre op, daar zie je dan je horloge terug komen onder het kopje device. Vervolgens ga je in het linker menu naar tracks, hier zie welke tracks er zijn in je data centre nog niet op je horloge. Dan klik je recht boven op menu, de drie stipjes, hier krijg je te zien, file import. Klik daarop en dan open je de locatie waar jou gpx file(s) staan, selecteer welke file je naar de IDFree wilt hebben. klik deze aan, dan geef je de file een naam die voor jou logisch is. Klik op import en de file komt dan op je scherm van de pc te staan, ga naar route die je net een naam hebt gegeven dan kun je op het vierkantje klikken en daar komt te staan send file doe dit. Dan ga je rechts boven naar my device en als alles goed gegaan is staat de route daar in het lijstje. Koppel je horloge los, doe dit zoals het hoort op je pc. Op het horloge ga je naar de route functie en daar verschijnt je route. Dit is de voorbereiding.

Lopen op route
Dan is het tijd om de theorie in praktijk te brengen, lopen met de ingevoerde route, doe je hardloopkleding aan, zet een smile op je face, horloge om en naar buiten. Daar aangekomen start je de Free op deze gaat eerst gps zoeken en daarna recht boven knopje, rechts onder, zo kom je bij lopen volgens route. Rechts boven en selecteer je route. Dan ga je terug naar run, de rest spreekt voor zich. De Sigma heeft geen kleuren scherm, dus ook het lopen met route is in zwart wit zeg maar. Route wordt aangegeven d.m.v. een pijltje en een streepje, simpeler kan niet. Er blijven ook tijdens het route lopen nog velden over om naar te schakelen zoals je, tempo, hartslag enz. Het is geen hightech route lopen, het is niet zoals op een Garmin, je hebt geen kaart, of map. Deze look lijkt erg veel op route lopen met een Suunto, dus wat dat betreft doen ze bij Sigma niet iets wat raar is. 
zo ziet het eruit 

Ik heb tijdens deze loop een route afgelegd van 20 kilometer, de IDFree had ik bewust opgeladen tot 100% om te zien waar hij op uit kwam na 20 kilometer navigeren. De route die ik liep was een asfalt route, welke niet heel ingewikkeld was. Na bijna 22 kilometer, met een duur van 2:27 gaf de batterij 70% aan. Naar mijn menig keurig netjes. Dat zou inhouden dat je, optimaal een tijdbestek van 10 uur kan navigeren, kilometer of 80 moet lukken. Ik zeg chapeau Sigma. Na het afsluiten van je loop, synchroniseer je de Free met de app op je telefoon en verschijnen er allerlei waarden en informatie over je gelopen route. 

Notificaties & Games
De Sigma verbinden met bluethoot maakt dat het een ''smart'' device wordt, nou een horloge wat berichtjes door geeft. Krijg je een notificatie binnen op je telefoon, zoals whatsapp of sms. Sigma noemt dit smart notificaties. Handig! Games, nee geen snake, hardloopgames, als een speedtest, slalom, en een test om je hartslag binnen een bepaalde tijd weer terug naar normaal te krijgen. Geocaching die functie is ook ingebouwd in de Free. Zelfs voor dit geld kun je de wekker zetten en gewekt worden door de Free. Draag je de Sigma de hele dag door dan trackt hij je stappen, afstand, calorieën en je nachtrust. 


Conclusie
Ja dat vind ik altijd lastig, want wat voor jou top is kan voor mij juist anders zijn. Echter mijn ervaring met de Sigma IDFree is top. Het gemak waarmee je een sportactiviteit doet is geweldig. Het automatisch pauzeren is super snel. Route lopen is kinderspel. De app op je telefoon geeft veel info, daarbij het leuke detail dat je een soort beloning krijgt als je een stap doel behaalt. The feel is goed om je pols een fijn bandje, is de Free te klein van stuk, iets misschien. De technisch afdeling van Sigma kan nog wel wat tijd besteden aan het accuraat reageren op tempo wisselingen, daar heeft de Sigma wel wat moeite mee. Wellicht is koppelen met de stryd pod wel een goede optie, want lopen op wattage reageert vele malen sneller dan tempo of hartslag.
Voor wie is dit horloge geschikt. De beginnende hardloper, fietser, zwemmer of als je hike gaat doen. Zelf je fitness activiteit kun je ermee registreren. Voor de sporter die wel alles bij wilt houden maar geen €500 of meer (of iets minder) wil uitgeven voor zijn sport gadget. Voor je sportende kind(eren) is dit horloge een prima aankoop. Daarnaast heeft Sigma gelijktijdig met de Free een thriathlon versie op de markt gebracht. Naast het horloge vind ik de app op de telefoon, in mijn geval iphone, erg prettig werken. Op de pc is het data centre een centre met veel informatie over je activiteiten, ook kun je hier je profiel geheel aanpassen, bv of je horloge links of rechts om de pols zit. Al met al voor het geld, de Sigma IDFree koop je voor €150 tot €170, een aankoop waarvan je geen spijt zult krijgen. De kundeservice- klantenservice- van Sigma reageert ook erg snel, ik heb diverse keren een mail gestuurd en binnen enkele uren komen ze terug bij je met een oplossing of antwoord op je vraag.

De SigmaIDFree staat voor duitse grundlichkeit

Hier vind je informatie of downloads behorende of over de Sigma horloges

Algemene Sigma site: https://www.sigmasport.com/nl/

Review van Cravingtrails over de SigmaIDFree: https://www.youtube.com/watch?v=eBd-gjYf8q8&t=103s


Veel leesplezier,

Groet George 










Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.