zaterdag 26 december 2020

thumbnail

Racevest issues

Zoals ik in een vorige blog schreef, er zijn meer ''issues'' als je hardlopen leuk gaat vinden. Toen het kwartje gevallen was, hardlopen is leuk, en lid geworden was van de plaatselijke atletiek vereniging kwam het volgende op mijn pad. Ga is mee trail-runnen, trail wat ? Ja gewoon hardlopen in het bos. Zo gezegd zo gedaan, na een poosje, en het vergroten van de afstanden, kreeg ik steeds meer interesse in die zoals ze genoemd worden trail run vestjes. Issue twee op de agenda.

Racevest; 

In Nederland zijn de trailrunners groot gebracht met Salomon, zo ook de runners waarmee ik mijn eerste bosloopje deed, ik zag hoe handig een vestje was. Dus shoppen op het worldwideweb, gelukkig had ik van een bosloop maatje het type doorgekregen waarnaar ik moest kijken, en doe er dan gelijk flask bij, huh, wat ja zachte bidons die je handig in je vestje kunt doen! Zo gezegd zo gedaan, pakketje binnen, one happy trailrunner was born. En daar ga je dan he, sowieso als eerste tip wil ik meegeven, pas een trail of racevest in een fysieke winkel, er komen allerlei, maar, als, en waarom om de hoek kijken, kritiek dus op mijn eerste aanschaf.

Als gevolg van een fanatiekere trailrunner worden, werd mijn eerste aankoop ook wat aan de krappe kant. Dus op zoek naar een groter of wel meer liters qua inhoud. Ik geef de eerste tip in de alinea hierboven, tijdens mijn zoektocht naar vestje twee ging ik wederom het internet op, tja sommige mensen stoten wel vaker hun hoofd. En nu was ik er na veel twijfel uit, Raidlight 10 liter, met flask en ruimte voor een waterzak. Een flinke vooruit gang, sowieso meer ruimte om nuttig en onzinnig mee te nemen, want je kunt het maar bij je hebben. Goed, dit vest, ruimte voor twee flask van 600 ml wat minimaal lijkt maar op een run toch wel verschil maakt, en de flask van Raidlight hebben een brede opening wat het vullen weer vergemakkelijkt (dit is een tip) op de rug, ruimte voor een waterzak, en nog een compartiment voor benodigdheden. Daaronder zit aan de buitenzijde een vakje om snel iets te pakken, bv een jasje. Ook poles vastmaken op diverse manieren kan bij dit vest. Je leest een multi vest en gigantische sprongen vooruit ten opzichte van mijn eerste koop. Helaas heeft dit vest de nare eigenschap dat de flask aan de voorzijde niet makkelijk in hun compartiment glijden, dit is een ware strijd.

Vest twee dus! Als je veel loopt, langere afstanden maakt is ruimte en vakjes en aan vervanging toe zijn een feit. Vest drie. Ditmaal ging ik op het internet op zoek naar vesten welke mijn interesse hadden en inmiddels weet ik ook wel wat ik niet en wel zoek in een vest. Na drie merken geselecteerd te hebben, ging ik contact zoeken met lopers die ook een van de merken dragen. Daarna de leverancier om advies gevraagd en uiteindelijk een test loop gedaan bij Stella Petric. Instinct trail is het derde merk, welke ik aangeschaft heb. Dit merk heeft voor mij de kenmerken die ik zoek, veel ruimte, als in opslag, ritsen om af te sluiten, makkelijk toegankelijke vakjes, goed te stellen naar het lijf en zeker heel belangrijk het gewicht van het vest. Nadeel wat ik met dit merk ondervond, het lopen op warme dagen met een hemdje lukt niet bij mij, veroorzaakt schuurplekken op mijn rug! Instinct trail heeft diverse modellen, zelf heb ik de eklipse een 12 liter en onlangs vestje nummer vier aangeschaft ook van Instinct trail een kleinere versie voor trainingen en korte runs, Ambition 4,5 liter.

Wat ik vooral wil vertellen met deze blog. Ga passen, fysiek passen in een winkel of bij een loopmaatje die het vest ook heeft, ga er lekker mee rennen en testen. Instinct trail Nederland heeft bijvoorbeeld diverse test vesten liggen of heeft regelmatig workshops, nou ja toen dat nog mocht.

Vraag bij jou lokale winkelier of internetshop is na of je mag testen. Tot zover het vestje op zich natuurlijk stopt het daar niet want je hebt allerlei merken van flasks en bladders/waterzakken. Dat doen we de volgende keer.

Mijn laatste aanwinst #Instincttrail Vestje


Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.