zondag 28 februari 2021

thumbnail

Het Hardloop dagboek van Eliny

Nu ik een paar jaar hardloop, zowel op het "saaie" asfalt als het enorm fijne trailen, kom je op allerlei plekken, mede, ja hoe noem je mensen die net zo gek dan ik of misschien nog wel meer addict zijn over hun uit de klauwen gelopen hobby "Als je het weet hoor ik het graag"  mensen tegen, die ook graag wat uurtjes buiten spelen- lees klimmen, klauteren en legitiem in plassen kunnen stampen tegen!

Zo ook Eliny Diakakis, elkaar leren kennen ging met een omweg, veel over elkaar gehoord en later ook gezien, op de sociale media kanalen kun je bijna iedereen vinden tegenwoordig. En ik ben de moeilijkste niet en zocht contact met Eliny. En zo geschiedde het, een hardloophobby monde uit in een vriendschap.

Mijn persoon tikt graag een verhaaltje op zijn blog en vond het tijd om eens wat buddy's te gaan lastig vallen met een vragen lijstje. Geen boekwerk, nee gewoon kort en krachtig. Eliny bijt het spits af.

Stel je zelf eens voor 

Hoi, Mijn naam is Eliny, 36 jaar, moeder van een dochter van 10, en een zoon van 9. Woonachtig in het "saaie" Zeeuwse Terneuzen. Werkzaam bij een instelling voor mensen met een Niet aangeboren handicap, en/of psychische aandoening, LVB ( licht verstandelijke beperking)  en autisme. Ik heb 2 honden, een kat en 2 konijnen.

Wanneer ben je begonnen met hardlopen?

Goeie vraag; Mijn hond is geboren op 9 oktober 2015, ik gok dat ik in de nazomer van 2016 de eerste stapjes deed.

Wat is je favoriete ondergrond en waarom

Verhard ben ik het sterkst, ligt Eliny ons toe, en ook benoemd ze met nadruk dat het lopen op asfalt of verhard nog steeds een favorietje kan zijn. Helaas heeft Eliny door het verhard lopen veel rugklachten gekregen, en nog steeds moet ze hier op letten, vooral de afwisseling doet haar goed. Door de klachten is Eliny in 2019 het trailen gaan ontdekken, bijkomend voordeel is het minder last hebben van haar rug tijdens het onverhard lopen! Onverhard lopen, daar verstaan wij trailers ook het lopen op zand onder, en hier heeft Eliny een hekel aan!

Had jij een doel voor 2020

Kort en bondig antwoord gaf Eliny; Nee, gek genoeg niet. Ik had eind 2019 een paard gekocht. Voor dat mijn kinderen geboren werden, was het houden van paarden mijn grote liefde.

Neem ons is mee naar de dag van je doel!

Waarschijnlijk doel je op corona. Zoals ik al zei, wij hadden een paard, deze stond op een landgoed met nog drie andere paarden. Voor ons veranderde er niet veel, we gingen gezamenlijk elke dag drie à vier uur naar de stal. Op die stal konden de kinderen gebruik maken van een immens groot zwembad. Alle kinderen van de eigenaren speelden en zwommen ook lekker in het zwembad, ideaal dus voor onze kinderen. Nadat de scholen weer open gingen kreeg ik een nieuwe baan met een vast contract. In de zorg is de druk tijdens de corona hoog!

Een zorgeloze zomer waarin werken en kinderen entertainen elkaar afwisselden, en na de verkoop van ons paard, ging ik in een razend tempo weer het hardlopen oppakken. Eerste doel de Sintpietersbergtrail en gelijk ingeschreven voor de Grizzly 100, nee nog niet een 100 kilometer beginnen kalm aan, eerst een 58 ultra.

Helaas, zoals zo veel evenementen ging deze ook niet door, maar ik en mijn loopmaatjes laten ons niet vangen, nee. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Door het niet meer lopen van evenementen leerde ik navigerend hardlopen. BAM. Routes maken, er ging een wereld voor mij open, in plaats van mezelf vast claimen aan datums, uitgepeilde routes, kosten voor evenementen enz. Dat het sociale plaatje wat minder werd viel uiteindelijk best mee, elk weekend was er wel een loopmaatje te porren voor een trailtje, en daarbij liep ik nog steeds met mijn hond! En trots als ik ben liep mijn hond in oktober zijn eerste ultra.

Hoe train jij ? vertel eens

Gevoel, zo train ik. Hardlopen is een hobby, een hobby doe je omdat je het leuk vindt. Zodra ik iets moet heb ik er geen zin meer in. Wel heb ik in mijn achterhoofd dat ik minimaal 50 tot 70 kilometer per week wil lopen. Natuurlijk als het met werk en de kinderen mogelijk is, het weekend is trailen. Vaak in het weekend probeer ik een lange duurloop te doen. Schema's daar doe ik niet aan! Wel loop ik tempo blokken, spelenderwijs vul ik mijn trainingen in, ook omdat ik altijd met mijn hond loop, die rent, snuffelt, rent, plast, en dan maak ik weer een foto of drinken we samen wat en zo zijn mijn trainingen lekker afwisselend. Soms loop ik een negatieve split, soms een tempo loop, dan weer een fartlek, maar alles ongepland en op gevoel.

Wat gaat 2021 je brengen ?

Hopelijk een gezond jaar, afgelopen december ben ik flink ziek geworden, en daar ben ik nog steeds herstellende van, waar ik normaal 50 tot 70 kilometer per week liep, moest ik de eerste twee maanden van 2021 dit aantal terug schroeven naar max 35 kilometer per week. De maanden februari en maart gaan er om spannen, ik wil en moet (inmiddels heeft Eliny deze al gelopen) een trail lopen op de Veluwe van 50 kilometer met 1100 hoogte meters. Of dit ging lukken was de vraag. Maar ik kan je vertellen deze heeft Eliny keihard genaild, samen met drie loopmaatjes heeft ze deze "even" gelopen. Wat heel lastig is voor Eliny, hardlopen, trailen zonder haar vaste loopmaatje, Tayk, haar hond, hij is geblesseerd en nu is Eliny gedwongen om soms zonder hem te lopen, en dat is lastig...... En de grens over ik hoop dat dit snel weer mag, voegt Eliny toe, want het lopen in andere gebieden en landen staat nog steeds op haar wensen lijstje.

Maart roert zijn staart, dat geldt ook voor Eliny, deze maand gaat Eliny een uitdaging aan #25UDDN een evenement van Chris van Beem, info via de Honderd uur door de natuur En dan dacht je dat dit het was, nee joh daarbij schreef ze zich ook nog even in voor haar eerste 100 kilometer trail, deze vind plaats op 29-05-2021, gelukkig heeft Eliny nog even de tijd om voor deze uitdaging trainingskilometers te maken check deze UHUT100 voor haar eerste 100 km run

Wat is je ultieme loop wens?

Op het moment zijn dat de bergen! Het lijkt mij fantastisch om ergens in Italie of in Zwitserland de bergen te ontdekken. Hoogtes en nog eens hoogtemeters maken is haar wens. Dichterbij huis, droomt Eliny van het Müllerthal, deze staat al twee jaar op mijn lijstje. Hopelijk kan ik wat vrienden enthousiast maken om samen met mij daar te gaan trailen, en natuurlijk hoop ik dan dat mijn hond weer hersteld is van zijn blessure en mee kan naar Luxemburg.


Eliny in actie, met haar grote liefdes!

Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.