woensdag 11 mei 2022

thumbnail

Keto Sporten

Waarom doet een mens van tijd tot tijd het leven compleet omgooien, nou ja qua voeding dan. Bij mij was er geen aanleiding. Goed als ik nu kijk en terug denk, had ik die eigenlijk wel. Opgeblazen gevoel na het eten, toch wel een paar kilo te veel wat de weegschaal aangaf, onrust in mijn buik, met daarbij het te veel gas produceren, vooral was het pijn in mijn buik wat ik nu besef.

Omdat mijn vrouw diverse lichamelijke klachten heeft en reuma kwam zei met KETO, wat is dat vroeg ik mij af. Dat is een wijze van leven/eten. Goed ik kreeg een heel relaas over keto, en kon mij er theoretisch wel in vinden. Tot dat ik het woordje weinig tot geen koolhydraten hoorde, en mij besefte dat ik toch wel met grote regelmaat sport en tijdens dat sporten heb je koolhydraten nodig, zowel voor, tijdens en na het sporten.

Dus sporten in ketose hoe zal het mij vergaan. Naast het sporten is het voor mij nu in week zes een bijzonder fijne wijze van leven, natuurlijk is het wennen en soms afzien, dat weegt tot nu niet op tegen hoe ik mij voel. Wakker worden na heerlijk geslapen te hebben, wat ik sinds de keto vele malen beter doe dan voorheen. De gehele dag alert en gefocust zijn. Scherper voel ik mij. Minder dat algehele moe gevoel. Wakker is ook wakker.  

Sporten dus. Ja daar is nog veel te winnen, als ik ga hardlopen voel ik binnen no time mijn benen verzuren of vollopen. Dit is lastig want je hebt minder kracht, na een kilometer of twee is dit gevoel wel wat verminderd. Ook met de footbike merk ik dat er minder kracht is, vooral in het begin met sporten merkte ik dit. Nu in week zes ga ik langzaam verschil merken in positieve zin. Wat dan weer als voordeel van de keto is tijdens duursporten is dat je veel langer kan sporten op je voeding en ook zonder bijtanken van een drank of gel, omdat je lichaam sport op vetverbranding. Geen pieken meer, geen dalen meer, zeker moet je met keto ook onderweg wat eten. Gelukkig is mijn lief creatief met bakken en vliegt de een na de andere creatie uit de oven, koolhydraten arm of vrij. Wat ik dan weer kan meenemen tijdens het sporten. Er is algemeen bekend dat je explosief sporten niet aan de keto moet gaan. Ben je een duursporter, ultraloper of fietser dan ga je met keto veel winnen. 

Het is een way of life die best een way is, want het fietje met een frikandel en on the side het weekend biertje is not done. De mona toetjes no way. Enorm wennen en er is gaande dat je na een bepaalde tijd echt geen behoefte hebt aan dat frietje of pizza. Daarbij is het voor mijn lief ook een goed verhaal, haar lijf gaat beter op allerlei vlakken. 

Inmiddels 6 kilo afgevallen!

Note:

Nu krijg ik ook wel van diverse kanten verteld, Niet doen, zeker als je zoveel sport, niet doen. Je bent altijd met eten bezig vooral in je hoofd. Je sport toch dus verbrandt je alle calorieën wel weer. Ook het verhaal van je hebt koolhydraten nodig, je moet dit binnen krijgen en dat is essentieel. Natuurlijk allemaal goed bedoelt ik weet het. 

Dit wil ik ervaren, proberen en zien wat het brengt. 

Wij houden vol.



Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.