maandag 4 december 2023

thumbnail

Monster van Brabant

Monsters in het leven zijn er genoeg, met één oog of harige, onder het bed of op zolder name it en je vindt ze.

Het monster wat ik nu op mijn sportieve pad tegen kom is er één van een ander kaliber. Hoe ik dit monster ga aanvliegen moet ik nog maar eens goed bekijken. Wellicht wat info inwinnen bij mensen die het monster al verslagen hebben. Gelukkig heb ik nog even de tijd om geestelijk en lichamelijk voorbereid te zijn/worden want hij komt pas 21 september 2024 op het pad....

Voor die tijd ga ik uit allereerst uit het vat ervaring tappen, hoewel dit project aka het monster van Brabant van een grote is die ik nog niet eerder gedaan heb, kan ik wel starten met resultaten uit het verleden, geen garantie natuurlijk ;-) 

Hardlopende uitdagingen deed ik ook op gevoel en dat ging mij prima af, soms deed ik het met een trainer of op een club. En toch werd het beste resultaat behaalt met doen wat goed voelde. Dus ook nu pak ik er gewoon een hardloop traject bij om de basis te vormen en daarna ga ik gerichter trainen. Kilometers maken, intervallen en stevige korte ritten op de footbike. Want ik ben van menig dat die wijze mij een eind gaat brengen.

Na dat ik weer een kilometer of 80 kan steppen zal ik er een specifiekere manier van trainen tegenaan moeten gooien. Dat is het stukje afstand in je lijf geperst krijgen. Vergeet niet over wat voor andere uitdaging je moet nadenken. 

Voeding.

Omdat dit monster een uur of 16/17 in beslag gaat nemen (incl pauzes) word het een giga uitdaging om voldoende tot je te nemen. Koolhydraten stouwen is niet heel moeilijk alleen gaat mijn lijf niet heel goed op stapelen van carbs. Buikpijn en volop 💨💨 is het gevolg. Ik kan je vertellen dat wil je niet. Alternatieven zoeken en uitproberen in de rit naar het monster toe. Er zijn best wat sporters die doen gekke dingen op basis van keto. Uitdagingen genoeg natuurlijk. En ja is er een auto die achter ons aan rijd of hebben we stop plekken waar je spullen worden gedropt, vragen, vragen waar ik nog antwoord op moet vinden bij de organisatie. Ik zal best mijn trailrun vestje aan doen en met goed gevulde zakken op pad gaan. Dat op pad gaan begint by the way om 00:00 ook flink out of the box trouwens, dus een nacht overslaan en uren turen en rijden in het donker.

Drinken

Vocht en elektrolyten blijf ze vooral aanvullen, doe je dit niet dan ligt uitdroging en kramp op de loer. Gelukkig heb ik sportdrank met koolhydraten en al het nodige erin, daarbij magnesium, ik denk dat het dan wel goed moet komen. Af en toe een blikje cola voor de snelle suikers. Enige punt is misselijkheid, uit ervaring weet ik dat, tijdens lange duurlopen had ik dat namelijk ook. Te veel is een no go, dus ook dat zal ik moeten uitvogelen in de aanloop naar het monster.

Kleding 

De maand september kan heerlijke temperaturen geven, of je gaat kapot van de kou. Laagjes dus. Tenminste dat is uit hardloop ervaring. Vervolgens zal er iets van goede regenkleding in mijn vestje moeten zitten. Natuurlijk ook reserve kleding want je je kunt best is een schoon shirtje aantrekken. Nu las ik op de site van StepTeamBrabantsBont dat er een volg busje mee rijdt en dat is toch even fijne info. Flinke geruststelling is dat. 

Materiaal

Ook daar moet je over nadenken, ga ik maar vanuit ook al heb ik nog nooit het monster gereden, reserve banden, powerbank voor je lampen. Tja en verder weet ik het niet zo goed op dit gebied.



Zo heb ik mijn gedachten laten gaan over het monster, nu rest mij/ons alleen nog trainen voor het monster.


Trainen voor het monster van Brabant

Daar ik best wat hardgelopen heb kan ik trainen op hardloopschoenen bijna dromen. Dus kwam er bij mij opborrelen kan ik dit ook gebruiken voor het steppen. Dan is Google je beste vriend, of pak je chatgpt want met dat programma kun je in enkele minuten een trainingsschema voor de dag krijgen. Ik duik het internet op en gebruik de zoek term trainingsschema voor op de fiets. Genoeg meer dan genoeg hits komen er op mijn zoek term. Stuk voor stuk lees ik deze hits. Gaande het lezen kom ik er achter dat fiets trainen eigenlijk niet veel verschilt van hardloop trainingen. Duurvermogen opbouwen, interval trainingen en tempo ritten. Check, dit kan ik! Waar kan ik mijn vorderingen bijhouden zegt een klein stemmetje in mijn hoofd, natuurlijk good old strava. Nee ik zoek iets anders, dat moet er toch wel zijn voor de fiets fanatiekelingen in de wereld?

En zo mijmer je een beetje, nu al, over een uitdaging die pas over ruim 9 maanden voor de deur staat.


Sportieve groet George.

 
Route van het monster 2023
















 


Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

2 Comments

avatar

Leuk George, van harte welkom om samen et Monster van Brabant 2024 weer te verslaan !

Reply Delete
avatar

Hallo George,
Je bent al helemaal in de ban van het Monster van Brabant 2024. Ik vind het heerlijk wat ik gelezen heb in je blog!
Maar wil je adviezen of info over onze Monster van Brabant toertocht wens je dan tot ons en wij praten je helemaal bij.
Paul, onze secretaris en al 5 keer deelgenomen aan deze monstertocht kan je adviezen geven over trainingen, kleding, drinken en voedsel voor onderweg en ik, Gijs, de bedenker en route maker van het Monster van Brabant kan je alles over het wel en wee onderweg vertellen van wat wel en niet kan en mag en waar je al je spullen kan laten tijdens de tocht.
Want als je het goed doet hoef je alleen maar drinken en kleine makkelijke snacks voor onderweg in je kleding mee te nemen, voor de rest zorgt de organisatie.
We horen het wel als er vragen zijn.
Wens ik je al heel veel sterkte en plezier met de voorbereidingen.
Groet Gijs, organisator

Reply Delete

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.