zondag 25 februari 2024

thumbnail

Time On Your Footbike

Volledig gestort op de footbike of steppen of kickbike ook wel step voor volwassenen genoemd, het is zo jammer dat er nergens een site is of wat dan ook om je gegevens bij te houden, natuurlijk alle bekende ken ik ook wel, ja sommige hebben de mogelijkheid om footbike te selecteren, alleen geloof ik niet dat daar echt naar gekeken is naar de intensiteit en dit meegenomen wordt in de statistieken. We voegen er een logo aan toe en hop klaar. Nee footbike heeft een andere intensiviteit dan wielrennen, toerfietsen, mtb of hardlopen. 

Tijdens de jaren dat ik aan hardlopen deed, kwam steeds de term Time On Your Feet voorbij, vooral bij lange afstand lopen ook wel ultra lopen genoemd. Je lijf, je mindset, eigenlijk alles laten wennen aan lang hardlopen. Gezien het feit dat ik nog steeds niet kan hardlopen is het full focus op de footbike, de trainingsfrequentie opvoeren en uren maken is van belang, natuurlijk in proporties en naargelang het lijf aan kan, kilometers maken, nee uren maken. Rust inbouwen, want slapen en rust pakken is een groot onderdeel van de weg er naar toe. Drukke boel dus en ook af en toe nog werken tussendoor, man zijn voor mijn lief, huishouden doen, aandacht geven aan de honden, man man, hoe doe ik het allemaal.....

Toen hardlopen en steppen nog de combi was deed ik 30/40/50 kilometer hooguit steppen in de week dat verteerde mijn lijf prima, het maakte mijn benen sterker, heuveltjes lopen in het bos waren als zoete koekjes voor mijn benen. Hardlopen is niet meer, zoals ik al zei, full focus in 2024 op steppen vanaf januari 2024 naar half februari zitten er bijna 500 kilometers op de step in mijn benen. 

Het lijf heeft deze veranderingen in belasting ook door, hier en daar komen er wat footbikers-pijntjes, noem je dat zo...... Heupen beginnen wat te mopperen, handen merken ook dat er veel stuur vast gehouden moet worden, schouders die moeten wennen aan de stand en duur van de houding. En met mijn nekhernia verleden is dat ook belastend met een helm op en in een bepaalde stand je hoofd houden. Sowieso die helm is wennen, volgens mij heb ik best een moderne lichte helm, wel vraag ik mij af zijn er lichtere of meer voor de zomer geschikte helmen ??? Iemand die het weet laat het tell me 

De uren die ik nu gereden heb in 2024, 24,5 inmiddels zijn allemaal gereden op het asfalt. Voor dat ik het gekke idee kreeg om het Monster van Brabant te doen, heb ik hier en daar wat adviezen gevraagd omtrent trainingen. Doe ook heuveltjes trainingen en ga het bos in, gaan we dan ook doen, morgen ga ik naar Haamstede, helaas mag je daar alleen op de betonpaden steppen, of mtb parcours aan die uitdaging ga ik mij nog niet wagen. Gelukkig is er meer bos in Nederland en kreeg ik een uitnodiging van Rob om eens in zijn buurt te komen bos-steppen...

Natuurlijk laat het monster nog even op zich wachten. Gelukkig. onderweg er naar toe staan er al wel leuke ritten- lees uitdagingen- op de planning. kijk maar 

2-6-2024Klaverstep150 km
16-3-2024groenehart steptocht50 km
21-9-2024MvB230 km
28-1-20242de trainingsdag41,12:07:19 a.m.19,3690:03:06nieuwkuijk
5/26/2024Giro di schouwen60 km

Dan willen wij in Zeeland ook nog een ritje doen voor iedereen die mee wil, die gaan Hans en ik komende week bespreken. Het zal iets van 50/60 kilometer worden door ons mooie Zeeuwse land. On the side, Hans en ik hebben het ook al over een footbike-podcast gehad, invulling en het hoe of wat ook dat staat nog op de to do list. 

Zoals ik begin met mijn verhaal ik kan niets vinden voor footbikers om hun gegevens bij te houden, daarom ben ik los gegaan met Google sheets, allereerst gegevens kunnen invullen, ontwerpen en hopelijk volgend jaar met meer gegevens kunnen komen zodat de intensiteit ook realistisch kan ingegeven worden. Hoe of met wie nog geen idee.

Verder is het oriënteren op offroad step voor volgend jaar, handige kleding zoeken voor op de step, sportvoeding, zomer helm, enzovoort enzovoort. Tja ik ben nu eenmaal fanatiek als ik een sport heb gevonden waarin ik mijn ei in kwijt kan. En mede fanatiekelingen vinden dat is nog wel een ding in Nederland zijn aardig wat steppers alleen nog niet iemand gevonden die zo bevlogen is als mij. Als je kijkt hoe populair steppen in Tsjechië is dan ben ik best een beetje jaloers.

Groetjes and make some TOYF






Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

About

Mogelijk gemaakt door Blogger.